-

Soliści X LETNIEJ FILHARMONII aukso

Ewa Pobłocka
Ewa Pobłocka należy do najwybitniejszych pianistów swego pokolenia. Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, Singapurze, Korei, Japonii i Australii, koncertując z najsłynniejszymi orkiestrami.
Jest pianistką wszechstronną o bardzo bogatym repertuarze. Brała udział w prawykonaniach
i premierowych nagraniach utworów polskich kompozytorów współczesnych m.in. Koncertu fortepianowego Andrzeja Panufnika (polskie prawykonanie, pierwsza rejestracja z London Symphony Orchestra pod dyrekcją kompozytora), Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego (pierwsza polska rejestracja z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyrekcją kompozytora), Koncertu fortepianowego Pawła Szymańskiego dedykowanego pianistce, powstałego na zamówienie Radia Francuskiego (prawykonanie w Paryżu na festiwalu Presences) oraz Koncertu fortepianowego Pawła Mykietyna (prawykonanie 1997) również jej dedykowanego.
Ewa Pobłocka dokonała nagrań dla wielu radiofonii i wytwórni płytowych, w tym m.in. dla Deutsche Grammophon. Chętnie wykonuje muzykę kameralną, stale współpracując z Kwartetem Śląskim oraz z założonym z Markiem Mosiem i Andrzejem Bauerem Trio XXI wieku.
Ewa Pobłocka prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i w Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie, oraz współpracuje jako profesor gościnny z uniwersytetami muzycznymi w Nagoya (Japonia) i Calgary (Kanada). Zapraszana jest do jury wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych.
W 2004 roku została odznaczona przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2007 roku Prezydent RP nadał jej tytuł profesora.
Ostatnie realizacje płytowe pianistki to komplet utworów fortepianowych E.Griega (JVC-Victor) oraz J.Brahmsa (JVC-Victor). Najbliższe plany to: płyta solowa z utworami R. Schumanna, komplet pieśni F. Chopina i M. Karłowicza oraz płyta chopinowska na instrumencie Pleyel.

Piotr Pławner
Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. "Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach" - pisze o artyście gazeta "Stuttgarter Zeitung", The Times pisze "to wyjatkowy, nieskazitelny talent", a Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukonczyl z wyroznieniem w Akademi Muzycznej w Lodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyrozniony nagroda specjalną "Tschumi-Preis" za najlepszy dyplom solistyczny.
Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najwazniejsze z nich to zwyciestwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Miedzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 - najwyzszy laur przyznany w 55-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).
Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.
Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Danos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydażeń europejskich.
Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie, Tonhalle w Zurichu, Victoria Hall w Genewie.
Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m. in. K. Penderecki, W.Lutosławski, E. Knapik, M. Feldman, S. Gubaidulina). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Szwajcarii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espana, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą "Fryderyk 2005". Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana "Płytą Roku 1998" przez miesięcznik "Studio". W roku 2007 otrzymał za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza znaczącą nagrodę "The Strad Selection" za najlepsze wykonanie koncetow, przyznaną przez miesięcznik "The Strad". W roku 2009 otrzymał "Fryderyka", tym razem za płytę z utworami Karola Szymanowskiego i Pawła Kochańskiego, nagraną wspólnie z Wojciechem Świtałą.
Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez miedzynarodową krytykę
Od 2002 roku jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w Krakowie. Jest zapraszanym jurorem w międzynarodowych konkursach muzycznych. Od 2006 roku jest prymariuszem światowej sławy kwintetu "I Salonisti". Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.

Urszula Kryger mezzosopran
Jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Łodzi: instrumentalnego w klasie fortepianu (1988) i wokalno-aktorskiego w klasie Jadwigi Pietraszkiewicz (1992). Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze.
Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzymarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im.St.Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki.
W 1995r. wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina.
Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w operze "Kopciuszek" G. Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność polska i wielu krajów świata ma okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Hans-Martin Schneidt i Sir Colin Davis.
Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w spbie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością.Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści jak: Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet, Petersen Quartet.
Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Jej dyskografia powiększa się z roku na rok.Dokonała nagrań dla angielskich wytwórni Decca (Pieśni polskie Poulenca) i Hyperion (Pieśni Chopina), niemieckiej CPO (Ballady Löwego), polskiej DUX (Duety rosyjskie - płyta nagrodzona Fryderykiem 2001, Pieśni Moniuszki, oraz Pieśni Karłowicza i Szymanowskiego - płyta nagrodzona Fryderykiem 2002).

Agata Szymczewska
Urodziła się w 1985 roku w Gdańsku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat w ZPSM w Koszalinie. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Od roku 2004 studiuje w Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna. W październiku 2006 roku została laureatką I nagrody i Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności TVP Kultura XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest też zwyciężczynią Lotos Gdańsk Classic Prize (2005) oraz laureatką Międzynarodowego Konkursu Concerto Competition w Calgary, Kanada (2003) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. A. Yampolskiego w Moskwie, Rosja (2006).
Koncertowała w wielu krajach Europy, m.in. w Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Victoria Hall w Genewie, Concertgebouw w Amsterdamie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Teatrze Bolshoi w Moskwie a także w Chinach, Japonii, Kanadzie oraz Izraelu.
Wystąpiła m.in. z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Lahti Symphony Orchestra, Vilnius State Symphony Orchestra, NOSPR-em, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus” oraz w wielu filharmoniach w całej Polsce pod batutą m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Andreya Boreyko, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Sauliusa Sondeckis, Moshe Atzmona, Jacka Kaspszyka, Jana Krenza.
W 2005 roku na zaproszenie Maestro Seiji Ozawy objęła stanowisko koncertmistrza orkiestry pod jego kierownictwem podczas tournée po Japonii i Chinach. Od wielu lat uczestniczy w zainicjowanej przez Maestro Ozawę prestiżowej Summer Music Academy w Szwajcarii, gdzie pracuje pod okiem wybitnych artystów jak np. Pamela Frank, Nobuko Imai, Sadao Harada czy Robert Mann.
Otrzymała stypendia od Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Prezesa Rady Ministrów, fundacji Yehudi Menuhin Live Music Now, Gerd-Bucerius Stipendium der Deutsche Stiftung Musikleben, Gundlach Musikpreis w Hannoverze oraz Ministerstwa Kultury w ramach programu "Młoda Polska". W 2006 roku została uhonorowana nagrodami: "Paszport Polityki", Nagrodą TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna, oraz "Fryderyk" w kategorii Najlepszy Album Solowy Roku.
W lutym 2009 roku wystąpiła razem z Krystianem Zimermanem i innymi artystami wykonując kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz w rocznicę stulecia urodzin kompozytorki. Tournée zwieńczyło nagranie płyty CD dla wytwórni Deutsche Grammophon.
Obecnie gra na skrzypcach Antonio Stradivariusa (Cremona, ca. 1680) z Niemieckiej Kolekcji Instrumentów użyczonych przez Deutsche Stiftung Musikleben.

Jarosław Śmietana
Jarosław Śmietana jest najwybitniejszym polskim gitarzystą i kompozytorem jazzowym znanym i uznanym w całej Europie a także wielu krajach świata. W swojej karierze współpracował, grał i nagrywał z gwiazdami jazzowymi największego formatu - Artem Farmerem, Freddim Hubbardem, Eddie Hendersonem, Garym Bartzem, Vincem Mendozą, Johnem Abercrombiem, Idisem Muhammadem, Lee Konitzem, Benny Maupinem, Zbigniewem Seifertem. Występuje z całą czołówką polskiej sceny jazzowej jak m.in.: Wojciech Karolak, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski.Swoje najnowsze płyty autorskie nagrał w prestiżowych studiach Nowego Yorku. Od 2002 został zaproszony do zespołu światowej sławy skrzypka Nigela Kennediego, z którym współpracuje do dzisiaj. Wydał 33 płyty autorskie, w których występuje jako solista i leader - za płytę Jarek Śmietana - SONGS AND OTHER BALLADS w roku 1998 otrzymał laur Fryderyka. Jego dyskografia jest znacznie szersza, nagrał ponad 50 płyt z innymi artystami. Od ponad dwudziestu lat fachowe pisma muzyczne ("Jazz Forum", "Gitara i Bass") uznają go w ankietach za najwybitniejszego gitarzystę nie tylko w Polsce. Twórczość Jarosława Śmietany nie zamyka się w ścisłych ramach jazzu rozwijając swój warsztat kompozytorski pisze utwory dla muzyków dotychczas grających tylko muzykę klasyczną, a także na potrzeby baletu czy teatru i filmu. Za wybitne osiągnięcia został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Krakowa i Nagrodą Państwową za popularyzację polskiej kultury za granicą. W 2004 otrzymał prestiżową nagrodę Fundacji Kultury Polskiej "Złoty Laur" za mistrzostwo w sztuceJego suita baletowa "ŚWIATY RÓWNOLEGŁE" została wystawiona na deskach Opery w Krakowie w październiku 2002 z wielkim aplauzem - Artysta wraz ze swoim zespołem połączył to, co wydaje się niemożliwe w jazzie - precyzyjną, zawartą w ścisłe ramy improwizację, która razem z baletem klasycznym stworzyła jedność.Wydarzeniem artystycznym roku 2002 były Zaduszki jazzowe w Filharmonii Krakowskiej. Jarosław Śmietana napisał ten koncert specjalnie dla skrzypka Nigela Kennediego "SUITĘ JESIENNĄ" na dwóch solistów, kwartet jazzowy i kwintet dęty (flet, obój, klarnet, fagot, waltornia). Piękno utworów, świetne poprowadzenie zespołu sprawiło, że ten koncert fantastycznie przyjęła publiczność i krytyka. Kennedy wykonuje ten utwór na swoich trasach koncertowych na całym świecie.Śmietana komponuje i aranżuje także dla wybitnych postaci sceny teatralno-estradowej. Ostatnio współpraca artysty z aktorką Beatą Rybotycką zaowocowała płytą "SZURUM BURUM" i pięknym recitalem, nastrojowo lirycznym wykonywanym w krakowskim Teatrze STU.Jarosław Śmietana najczęściej jednak koncertuje ze swoim jazzowym trio i kwartetem a także w programach specjalnych z Nigelem Kennedym i innymi zaproszonymi na tę okoliczność gwiazdami światowego jazzu.

Łukasz Hajduczenia
Łukasz Hajduczenia - urodził się w 1985 roku w Toruniu. Zaczął kształcić się muzycznie w wieku 6 lat, grając na skrzypcach. Od dzieciństwa śpiewa w chórze cerkiewnym, oraz w rodzinnym zespole muzyki cerkiewnej Triodion. Naukę śpiewu rozpoczął w 2002 roku w Szkole Muzycznej II st. w Toruniu. Uczył się tam pod kierunkiem mgr Wiesława Raczkowskiego. W 2005 roku rozpoczął studia na wydziale wokalnym Warszawskiej AMiFC. Aktualnie jest studentem w klasie prof. Jerzego Knetiga. W 2007 roku ukończył Prawosławne Seminarium Duchowne, i obecnie studiuje również wydział teologii prawosławnej Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak:
- VIII Międzyuczelniany Konkurs Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego (dwie nagrody specjalne)
- X Międzyuczelniany Konkurs "W kręgu słowiańskiej muzyki wokalnej" w Katowicach (I nagroda oraz nagroda specjalna)
- IX Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Haliny Słoniowskiej w Dusznikach-Zdroju (III nagroda w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej, wyróżnienie w kategorii operowej, nagroda specjalna)
- I Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie (Wyróżnienie).
Brał udział w kursach prowadzonych m. in. przez Teresę Żylis-Garę, Wiesława Ochmana, Andre Orlowitza oraz Jerzego Artysza. Wielokrotnie występował wspólnie z jedną z najlepszych polskich śpiewaczek Urszulą Kryger.
Koncertował na wielu estradach polskich i zagranicznych, budząc uznanie publiczności i krytyki. Ponadto jest solistą licznych zespołów muzyki cerkiewnej.

ESUS
Zespół ESUS jest nowym odkryciem polskiej sceny muzycznej.
Powstał w 2007 roku z inicjatywy członków polskiej orkiestry kameralnej AUKSO.
W skład zespołu wchodzą:
Piotr Steczek - pomysłodawca projektu, autor muzyki, aranżer, skrzypek,
Bartłomiej Bunio - skrzypce,
Jarosław Samson - altówka,
Maciej Garbowski - kontrabas,
Krzysztof Nowakowski - perkusja i instr. perkusyjne.
Zastąpienie w klasycznym kwartecie smyczkowym wiolonczeli kontrabasem i włączenie do składu instrumentów perkusyjnych zaowocowało zespoleniem dwóch światów: klasycznego i jazzowego.
Oba nurty przenikają się i współistnieją tu w znakomitych proporcjach, nadając całości wyjątkowo charakterystyczny rys. Ma to przejaw nie tylko w ciekawych rozwiązaniach artykulacyjnych, harmonicznych, czy w bardzo rozbudowanej warstwie rytmicznej, ale także w nowatorskim podejściu do formy. Do oryginalności projektu przyczynia się bez wątpienia włączenie do akustycznego składu instrumentów elektronicznych.
ESUS jest przykładem niezwykle świeżego podejścia do tworzywa, jakim jest współczesna muzyka klasyczna i muzyka jazzowa.
Nazwiska Włodzimierza Nahornego czy Andrzeja Jagodzińskiego, u boku których ESUS miał już możliwość zaistnieć oraz bardzo pochlebne krytyki mogą być z pewnością potwierdzeniem wartości tego projektu.